FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/07/2007

Omedelbar uppsägning

Hej! Jag är timanställd i en privatägd butik, kan jag bara ringa och säga att "från och med imorgon kommer inte jag längre"? Dvs har jag någon uppsägningstid eller inte? Jag tycker de behandlat mig illa och vill inte gå dit mer. Tack på förhand! /My E.

Lawline svarar

Enligt 4 § lagen om anställningsskydd (LAS) gäller anställningsavtal som huvudregel tills vidare. I samma paragraf stadgas att anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter en viss uppsägningstid. Denna uppsägningstid regleras i LAS, ditt anställningsavtal eller kollektivavtal. Uppsägningstiden gäller från det datum då uppsägningen trädde i kraft. För både dig och din arbetsgivare gäller en minsta ömsesidig uppsägningstid om en 1 månad enligt LAS (11 §). Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan det finnas särskilda regler om uppsägningstid. Kontrollera även att inte en längre uppsägningstid stadgas i ditt anställningsavtal. En arbetstagare får dock med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren (4 § LAS). Exempel på när denna bestämmelse kan aktualiseras är när arbetsgivaren dröjer med att betala ut lönen under en inte obetydlig tid, om han undanhåller arbetstagaren arbetsuppgifter eller om han gör sig skyldig till misshandel eller något annat brott mot arbetstagaren. Om arbetstagaren frånträder anställningen med stöd av bestämmelsen har denne rätt till ekonomiskt skadestånd. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare