Betalningsföreläggande

Hej!

Min expojkvän har lånat 40 000 kr av mig. Detta eftersom han ville ha pengar och har extremt högt "cashflow". Han lånade pengarna den 10 juli. Överenskommet var att han skulle betala tillbaka så snart han fick pengar. 2 veckor senare fick han in 1/2 miljon och borde då rimligtvis ha betalat.

Jag har påminnt honom vid upprepade tillfällen och han medger på alla sätt skulden, men menar att det är "tråkigt" att vi ska prata om pengar.

Hur får jag tillbaka mina pengar? Kan jag ta det till Kronofogden? Vi har inte skrivit något avtal, men transaktionen mellan våra konton finns.

Lawline svarar

Hej,

det muntliga avtal som Ni har innebär att han är skyldig att betala tillbaka pengarna. Att bevisa Ert muntliga avtal är knappast några problem eftersom transaktionen kan styrkas och det inte är sannolikt i det här fallet att Du har gett bort 40 000 kr som gåva.

En möjlighet för Dig är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Mer information om detta kan Du hitta på Kronofogdemyndighetens hemsida http://www.kronofogden.se .

Om ett betalningsföreläggande utfärdas och sedan inte följs är det möjligt att begära utmätning av egendom för att Du skall få tillbaka Dina pengar.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare