FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/08/2007

Förundersökning offentlig?

Hur går jag tillväga om jag vill ha tillgång till en specifik förundersökning?

Lawline svarar

Hej! Den del av förundersökningen som inlämnas till rätten (förundersökningsprotokollet) vid åtal blir i regel offentlig härmed. Detta protokoll avser dock inte förundersökningen i sin helhet. Den misstänkte har däremot, i samband med åtal, rätt att på begäran få en avskrift av protokoll eller anteckningar från förundersökningen. Enligt JO-uttalanden bör den misstänkte och dennes försvarare ha rätt att ta del av allt material från förundersökningen, dock ej material som hänför sig till den del av förundersökningen som ej lett till åtal. Undantag från offentliggörandet i samband med åtal kan göras i speciella fall, t.ex. i mål om sexualbrott mot barn, då mindre eller större delar av materialet kan hemligstämplas. I normalfallet är dock rättegångar och alla handlingar i målet offentliga. Innan rättegången har inletts är förundersökningen inte offentlig. Däremot har den som är misstänkt och dennes ombud rätt att få ta del av förhörsprotokollen redan under förundersökningen. Med vänliga hälsningar
Rådgivare