FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/01/2006

Ersättning vid personskada uppkommen på nattclub?

Hej. Min flickvän har varit med om liten olyckshändelse. Hon var på ett uteställe där hon gick förbi en högtalare. Denna ramlade på hennes ben utan att någon vidrört den. Vem står till ansvar för detta? Hon har fått en personskada, som nu 2 månader senare fortfarande sitter i. Utestället nekar till vite, de menar att det inte ligger inom deras ansvarsområde att se till att högtalare inte ramlar. De råder oss istället att göra en polisanmälan. Men på polisen säger de att de inte behandlar sådant. Hur skall vi gå vidare? mvh Charles W

Lawline svarar

Hej. Givetvis har din flickvän rätt till ersättning för den uppkomna skadan. Denna rätt har hon enligt 2 kapitlet 1 §skadeståndslagen se http://lagen.nu/1972:207, vilken talar om att man har rätt till ersättning för bland annat personskada, som i din flickväns fall. Det ska då vara fråga om vårdslöshet från nattklubbens sida. Att man placerar nattklubbens anordningar på ett sätt som kan komma att skada gästerna är givetvis vårdslöst. Skadan ska även bero på denna vårdslöshet, vilket det klart gör i ert fall. Nattklubben är således ersättningsskyldig för skadan och om det var discojockeyns fel så omfattar deras ersättningsskyldighet dennes försummelse, eftersom nattklubbsägaren i viss utsträckning ansvarar för vad de anställda gör. Därför ska flickvännen stämma in nattklubben till tingsrätten. Aktuell tingsrätt är den som befinner sig närmast där ni bor. Det polisen menar med att de inte kan hjälpa er är att det inte är fråga om något brott, utan ett rent civilrättsligt tvistemål och då ska man inte göra någon polisanmälan. Då görs sedermera ingen förundersökning och åklagaren tar inte heller upp målet, utan det får din flickvän själv göra genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Jag kan inte svara på hur stor skada hon ska yrka på. Det bästa vore att hon kontaktade en advokat för konsultation. Enligt rättshjälpslagen har hon möjlighet att få viss konsultation gratis. Lycka till! Mvh Marie Wahlin
Rådgivare