FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/09/2007

Förslag på bodelning

Hej, Jag behöver juridiskt hjälp för jag tror det blir svart att få pengar i mitt fall vid äktenskapsskillnad for min man är bered att göra vad som helst att hindra mig få min del. Jag sökte ansökan om äktenskapsskillnad härifrån och skickade till tingsratten I Lund. Jag bad Tingsratten att registrera min ansökan och skicka den vidare till min man. Jag också bad dem att hjälpa mig med bodelning och berätta vad man kan göra! Vi har ett hos på spexaren i Lund som ar värd nästan 3 miljoner och jag står som delägare av fastigheten (50%). Jag fick ett brev av honom som jag uppfattar som hans förslag. I brevet tar han ansvaret av alla lån som vi har tillsammans vilket ar lägre an 3 miljoner och det står inget om min del av huset. Jag fattar inte vad detta betyder. Ar det redan bestämd från tingsratten att jag inte far något av huset? Han vill att jag skall skriva under detta sa kallade bodelning sa fort som mojligt! Vad skall jag göra! Snälla hjälp mig med detta.

Lawline svarar

Bodelning görs normalt inte förrän äktenskapet har upplösts 9:4 ÄktB (Äktenskapsbalken). Om du misstänker att bodelningen kommer att bli tvistig kan det däremot vara en god idé att ansöka om bodelning genast. En bodelning skall genomföras av makarna tillsammans. En handling upprättas över hur fördelningen skall se ut som sedan skrivs under av er båda (9:5 ÄktB). Vad du antagligen har fått av din man är ett förslag på en bodelning. Tycker du inte att bodelningen ser rättvis ut, eller är fördelningen av egendom inte som du vill att den skall se ut, skall du inte skriva på bodelningen. Du har samma rätt som din man att delta i utformningen av bodelningen. Känner du redan nu att det inte finns någon möjlighet att komma överens med din man om detta kan du ansöka hos tingsrätten att en bodelningsförrättare utses. Ni betalar kostnader för bodelningsförrättaren (oftast en advokat), som sedan fattar beslut om vad som ska ingå i bodelningen, hur saker ska värderas och hur de ska fördelas mellan er. Handlingen du fått tillsänd dig är inte frågan om en bodelningsförrättares uppdelning om du ej tidigare hört något om detta. Enligt 17:6 ÄktB skall bodelningsförrättaren till exempel kalla makarna till förrättning. Vill du läsa mer om reglerna kan du se http://www.lagen.nu/1987:230 . Bodelningsförrättare regleras i 17 kap, bodelning i 9-12 kap. Med Vänliga Hälsningar
Simon CarlssonRådgivare