FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/08/2007

Studieledighet från arbete, när ska man ansöka?

Vad gäller för regler då en anställd i ett privat företag vill ha tjänstledigt för studier längre än 1,5 år? Finns det någon regel som säger att man mäste ansöka om tjänstledighet senast tex 6 mån innan tjänstledigheten skall börja? Vänligen,

Lawline svarar

Hej! Den som har varit anställd hos en arbetsgivare, privat eller statlig, de senaste 6 månaderna eller sammanlagt 12 månader under de senaste 2 åren, har rätt till ledighet för utbildning, § 3, Lag om studieledighet. Det finns ingen lagregel som anger när man måste ansöka som tjänstledighet för studier men man får tänka på att arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten till annan tid än den som arbetstagaren begär, § 4. Har man som anställd inte fått påbörja ledigheten inom 2 år från det att ansökan om ledighet har gjorts får man begära domstolsprövning, § 6 om när man ska vara ledig. Vissa avvikelser från detta får göras i kollektivavtal och då är det dessa bestämmelser som gäller istället. Om du vill läsa mer om detta finns lagrum http://www.lagen.nu/1974:981 Med vänlig hälsning
Rådgivare