FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/09/2007

Arbetsgivarintyg

Jag har vid upprepade tillfällen tagit kontakt med min förra arbg med förfrågning ang mitt arbetsgivarintyg, svaret blir som vanligt att det är på väg med posten. Det är nu ca 5veckor sedan jag slutade på företaget o jag har ännu inte motagit något intyg. Efter som jag inte har något arbg intyg att skicka in till min a-kassa så får jag inga pengar. Börjar både bli fattig och förbannad. Hur kan jag på bästa sätt tvinga mitt gammla jobb att få tummen ur arslet och skicka mig ett arbg intyg ?? m.v.h Niklas

Lawline svarar

Hej, Enligt 47 § i lagen om arbetslöshetsförsäkring så krävs ett arbetsintyg för att kunna erhålla A-kassa enligt huvudregeln. Det står också i samma lagrum att arbetsgivaren skall på begäran utfärda ett sådant intyg. Det finns nu några alternativ för dig; du kan bege dig till din tidigare arbetsplats och kräva ett intyg. Jag förstår dock om detta kan kännas obehagligt. Då återstår det två möjligheter; att du vänder dig till ditt fack och att de hjälper dig att få ett arbetsintyg eller så finns det ett undantag i 47 § som säger att om ”ett sådant intyg bara skaffas med stora svårigheter, får arbetsförhållandena och övriga uppgifter styrkas på annat sätt”. Då får du bege dig till arbetsförmedlingen och via dem alternativt själv vända dig till din A-kassa och arbeta fram hur detta skall ske. Hoppas att det löser sig! Lagen finner du: http://www.lagen.nu/1997:238 Mvh
Rådgivare