FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/08/2007

Rätt till färdtjänst m.m.

Hej! Som handikappad; vad gäller för lag för att få färdtjänst? Vad för paragrafer styr om man har rätt till ersättning för arbetsskada?

Lawline svarar

Hej, regler kring färdtjänst finns i Lagen (1997:736) om färdtjänst som Du hittar http://www.lagen.nu/1997:736 . För att få tillstånd till färdtjänst krävs - enligt 7 § - att någon p.g.a. ett icke tillfälligt funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa kollektivt. Tillståndet kan vara förenat med vissa villkor enligt vad som följer av 9 §. Vad gäller ersättning för arbetsskada så regleras detta i Lag (1976:380) om arbetsskadeförsäkring som Du hittar http://www.lagen.nu/1976:380 . Lagen ger bl.a. rätt till sjukpenning vid arbetsskada och rätt till livränta om arbetsförmågan blivit varaktigt nedsatt med minst en femtondel. Hör gärna av Dig igen om Du har mer specifika frågor kring något av områdena! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare