FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/09/2007

Avtal om umgänge trots tidigare domslut m.m.

Kan socialnämnden upprätta ett nytt gällande avtal om umgänge när det tidigare finns ett domslut från tingsrätten? Måste man strikt följa ett domslut om umgänge om barnet fyllt 12år, eller kan barnet börja få bestämma mera själv ?

Lawline svarar

Hej! Detta finns att läsa i Föräldrabalken 6 kap 15a§ 2 st: "Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det" (se http://www.lagen.nu/1949:381#R14 ). Det är alltså föräldrarna som avtalar om umgänget. Socialnämnden godkänner det endast. Det krävs alltså att föräldrarna är överens om umgänget så att de kan skriva ett avtal. Det går att ändra ett tidigare domslut genom avtalet. Man kan även gå till domstol på nytt, även om man har upprättat ett avtal om umgänget. Jag rekommenderar Er att vända Er till kommunen Ni bor i och be om att få komma dit för samarbetssamtal (tillsammans med Er före detta). Då kan ni få hjälp med att upprätta ett avtal. Samarbetssamtalen är kostnadsfria. När det gäller domslutet om umgänge så är det det som gäller så länge ni inte har avtalat om annat. Föräldrarna har dessutom ett gemensamt ansvar för att barnet även får träffa den förälder som barnet inte bor tillsammans med (se http://www.lagen.nu/1949:381#R14 i FB 6 kap 15§ ). Jag vill dock påpeka att när barnet har nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas kan man inte verkställa en dom (eller ett avtal) mot dess vilja, utom i fall där rätten finner det nödvändigt med hänsyn till barnets bästa ( se http://www.lagen.nu/1949:381#K21 i FB 21 kap 5§). Att rätten beslutar om verkställighet innebär att man ger en dom på att barnet skall överlämnas. Detta kan förenas med tvångsmedel såsom vite och polishämtning (se http://www.lagen.nu/1949:381#K21 i FB 21 kap 3§). Polishämtning sker oftast i sista hand och endast i vissa fall. Rätten kan också skicka en kontaktperson att hjälpa till vid överlämningen (se FB 21 kap 2 och 4 §§). Allt detta handlar alltså om verkställighet och detta kan ett moget barn motsätta sig utan att man kan göra något åt det. Innan stod det uttryckligen att man inte kunde verkställa en dom mot barnets vilja om det fyllt 12 år. Fortfarande kan man ha det som en försiktig riktlinje. Har barnet fyllt 12 år lär man inte kunna verkställa domen mot dess vilja. Med den nya lydelsen av lagrummet kan man vägra verkställighet även om barnet som motsätter sig det är under 12 år, om det uppnått en viss ålder och mognad. På tal om åldern vill jag till sist nämna att om Ni inte kan få till stånd ett avtal om umgänget kan Ni gå till domstol på nytt och försöka få till stånd en ny dom om umgänge. Detta gäller framförallt om det domslut som nu reglerar umgänget är gammalt. Ju äldre och mognare barnet är, desto större hänsyn tar domstolen nämligen till barnets vilja (se http://www.lagen.nu/1949:381#R10 i FB 6 kap 2a§ ). Är man över 12 år lägger domstolen definitivt vikt vid barnets vilja, så länge domstolen inte tror att den ena föräldern starkt har påverkat barnets vilja. Vänligen,
Rådgivare