FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2007

Försäljning av samägd fastighet

1. Slipper man vinstskatt vid försäljning av hyreshusfastighet, om man köper privatbostad för pengarna? 2. Om man säljer hyreshusfastighet för 12 miljoner, och fyra delägare alltså får 3 miljoner var, hur mycket går då bort i skatt? DVS om jag på detta sätt får 3 miljoner, hur mycket återstår efter skatt? 3. Om man är 4 delägare av hyreshusfastighet och bara en eller två vill sälja, är det då möjligt att sälja sina andelar till utomstående? Och vem skulle vara intresserad av att köpa i såna fall? Något bolag?

Lawline svarar

1. Nej, reavinst uppskovet gäller endast vid försäljningen av en privatbostad där man varit permanent bosatt. 2. Försäljningen av näringsfastigheten bör beskattas i inkomstslaget kapital där skattesatsen är 30%, dock skattar man bara för 90% av vinsten 45:33 IL http://www.lagen.nu/1999:1229 . Givetvis har man full kvittningsrätt mot förluster inom inkomstslaget kapital. Skatten beräknas på vinsten och inte hela köpeskillingen. Då fastighetens anskaffningsvärde inte framgår i frågan kan jag inte veta hur mycket som du får kvar efter skatt. Eventuella värdeminskningsavdrag etc skall också återföras. 3. Om frågan ej är reglerad i avtal så kan ni sälja era delar om övriga delägare godkänner detta. Alternativet är att ansöka om försäljning enligt Lagen om samägande http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Detta gör man till tingsrätten med följden att fastigheten säljs på offentlig auktion till högst bjudande. Med vänlig hälsning
Albert RoosRådgivare