FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/08/2007

Information om uppsägning

Hej! Inför ett möte om några dagar där jag förmodligen kommer att bli uppsagd undrar jag vilka lagar och vilket avtal jag borde läsa och bekanta mig med för att bäst kunna representera mig och mina rättigheter. Jag är halvtidsanställd av ett studieförbund, är utbildad lärare i språk och är med i Lärarnas A-kassa. Tack för svaret på förhand!

Lawline svarar

Hej, ett bra inledande tips är att du läser 7 § i Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) som Du hittar http://www.lagen.nu/1982:80#P7 . I den paragrafen finns regler kring uppsägning av arbetstagare, bl.a. att en uppsägning måste vara sakligt grundad och att arbetsgivaren inte får säga upp en person om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren omplacerar personen. Om Du blir uppsagd på grund av arbetsbrist är det inte så mycket att göra - det är upp till arbetsgivaren att bestämma hur verksamheten skall bedrivas. Du har då s.k. företrädesrätt till återanställning enligt 25 § i LAS. Om du sägs upp av personliga skäl får uppsägningen normalt inte grundas bara på sådant som arbetsgivaren har känt till i mer än två månader. Eftersom Du inte angett vilken orsaken skulle vara till en eventuell uppsägning är det svårt att svara mer i detalj på frågor kring denna. Återkom gärna med mer information i en ny fråga så har Vi bättre möjligheter att ge Dig råd. Om Du har någon kontakt med facket kan det vara ett bra tips att be dem om råd och hjälp i den här situationen. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare