FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/09/2007

God man, vems samtycke krävs?

Om den ena parten av två makar blivit dement. Kan man tilldömas en god man av tingsätten trots att anhöriga + maken är emot detta.

Lawline svarar

Hej Reglerna om god man återfinner du i Föräldrabalkens (FB) 11 kapitel, som du hittar http://lagen.nu/1949:381 . Oftast är den som tillförordnas en god man på något sätt hindrad att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller ta hand om sig själv. Följande anges i FB 11 kapitel 4 § 1 stycke; Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person, skall rätten, om det behövs, besluta att anordna godmanskap för honom eller henne. Ett sådant beslut får inte meddelas utan samtycke av den för vilken godmanskap skall anordnas, om inte den enskildes tillstånd hindrar att hans eller hennes mening inhämtas. Av regeln framgår således att det enda samtycke som krävs för att tingsrätten skall kunna förordna en god man är det från den enskilde individen som kommer att ställas under godmanskap. Under vissa förutsättningar behövs inte heller den enskildes samtycke. Man har i praxis varit relativt strikta på denna punkt och det saknas möjlighet att underlåta att inhämta samtycke om det inte av läkarintyg eller liknande framgår att den enskildes mening inte kan inhämtas. Det är hinder av både psykiskt och fysisk natur som beaktas när man tar ställning till om den enskildes samtycke krävs. I övrigt uppställs inga krav på att någon familjemedlems samtycke krävs men det är troligt att protester från anhöriga och framförallt make kan vinna gehör hos domstolen vid en prövning. Med vänlig hälsning
Rådgivare