FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/09/2007

Arv vid efterlevande makes död

A var gift med B. A dog 1973 och B ärvde allt. När A dog fanns 2 syskon C och D som nu är döda, men C har ett barn E som nu är dött och har 5 barn efter sig. B dör 2007 och har 2 syskon F och G som lever. Hur fördelas arvet? Ingen av Bs syskon har vetat om As släkt efter att A dog. Inte ens B visste att det fanns arvtagare.

Lawline svarar

Hej! Syskon har rätt att ärva, när den avlidne varken har några barn (eller barnbarn eller barnbarnsbarn) eller föräldrar i livet, så som jag förmodar varit fallet för A. Om syskonen avlider tillfaller deras arvsandel istället deras barn eller barns barn etc. Detta framgår av Ärvdabalken 2 kapitlet 2 §, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1958:637#k2p2 . Detta innebär att Es barn har rätt att ta arv efter A. Som huvudregel ska hälften av den egendom som B innehade vid sitt frånfälle tillfalla As arvingar, det vill säga Es barn. Det kan dock tänkas att avsteg ska göras från denna princip om någon av följande två anledningar motiverar det. 1. B har givit bort en stor del av sina tillgångar. I första hand ska Es barn i så fall få kompensation för minskningen av arvet. Om det inte går är det i vissa fall möjligt att kräva att gåvomottagaren lämnar tillbaka gåvan. 2. Bs tillgångar har ökat efter As död på grund av arv, testamente eller gåva som B har fått, genom bodelning eller giftorätt i samband med att B gift om sig eller inlett ett samboförhållande, eller tack vare att B förvärvsarbetat och således tjänat in pengarna. I så fall ska ökningen av egendomen tillfalla Bs syskon F och G, innan hälften delas ut till Es barn. Om Bs tillgångar däremot har ökat exempelvis på grund av att ett hus stigit i värde efter As död ska tillgångarna fortfarande delas lika mellan Es barn å ena sidan och F och G å andra sidan. De här reglerna finns i Ärvdabalkens 3 kapitel, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1958:637#k3. Med vänlig hälsning
Rådgivare