FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/08/2007

Formkrav för skiljeklausul?

Hej, måste en skiljemannaklausul vara skriftlig eller räcker det med exempelvis konkludent handlande för att den ska vara giltig enligt svensk lag?

Lawline svarar

Hej, i Lagen (1999:116) om skiljeförfarande som finns http://www.lagen.nu/1999:116 ställs inget krav på att ett skiljeavtal skall ha en viss form. Frågan diskuterades i lagens förarbeten och där beslutades att något formkrav inte var nödvändigt. Utgångspunkten är därmed att även konkludent handlande i normalfallet kan ligga till grund för en giltig skiljeklausul. Har emellertid svårt att förstå hur t.ex. konkludent handlande skulle kunna ge uttryck för en skiljeklausul och hur detta i sådant fall skulle bevisas. Detta faller emellertid utanför din frågeställning. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare