FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/01/2006

Utlovad anställning gavs till annan sökande

hej. min syster har muntligt blivit erbjuden en fast tjänst 69% på ett ålderdomshem. hon tackade ja och dagen innan hon skulle skriva på kontraktet ringde de och tog bort hennes tjänst för att det var en annan som skulle ha den nu. hon blev då erbjuden 50% tjänst på samma ställe, men tackade nej pga. att det inte skulle löna sig ekonomiskt (extra bil och precis köpt hus). så nu sa chefen att de inte behöver ge henne en annan tjänst pga. att det enbart var en muntlig överenskommelse. stämmer detta. kan de göra på detta vis. först ge henne en tjänst o sedan gen den till en annan??? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! För att ett anställningsavtal skall komma till stånd krävs i princip att parterna avger samstämmiga viljeförklaringar i frågan. Det är svårt utan att ha hört samtalet att avgöra om det verkligen har avgivits samstämmiga viljeförklaringar. Om vi utgår från att så är fallet så krävs det dock i detta läget att den som hävdar att det föreligger ett anställningförhållande kan bevisa att så är fallet. Om arbetsgivaren alltså hävdar att det ej föreligger ett anställningsförhållande så är det alltså upp till din syster att bevisa motsatsen. Om samtalet är det enda beviset för detta så blir det onekligen svårt att bevisa. Kanske kan det finnas protokoll eller liknande som kan styrka din systers version.
David AnderssonRådgivare