FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/02/2006

Uppsägning p g a arbetsbrist?

Vi är 6 st (inkl. 2 st delägare) som arbetar i företaget. En person har haft psykiska problem sedan 2 år tillbaka. Vi har skickat henne till psykiaterbehandling, med det hjälper tydligen inte. Vi har inte råd att henne kvar. Hon är sjukskriven tom 1/2 men vi vill inte att hon kommer tillbaka och vi skulle vilja säga upp henne pga arbetsbrist. Kan vi göra det? Och hur och när? Hon är inte med i någon fackförbund.

Lawline svarar

Hej. Som arbetsgivare har man en stor möjlighet att utforma och planera sin verksamhet, bland annat att säga upp en person på grund av arbetsbrist. Dock finns det vissa regler man måste beakta innan man säger upp sina arbetstagare på grund av arbetsbrist. I lagen om anställningsskydd stadgas vissa regler om detta se http://lagen.nu/1982:80. För att säga upp någon ska det enligt 7 § föreligga sakliga skäl, ett exempel på det är arbetsbrist. Först måste man dock som arbetsgivare se huruvida man kan bereda sina arbetstagare arbete inom något annat område, där det således inte föreligger arbetsbrist. Om så inte är fallet har ni rätt att säga upp henne. Men först måste ni dessutom beakta turordningsreglera ”sist in först ut”, se mer om detta i 22 §. Däremot om hon har en viss tjänst kan ni hävda att ni ska ta bort just den, för är det så att alla har samma arbetsuppgifter måste ni först beakta 22 §. I annat fall kan hon väcka talan mot er, oavsett om hon är med i facket eller ej. Hon medges hjälp till detta genom rättsskyddet eller rättshjälpslagen. När ni sedan säger upp henne har hon minst en månads uppsägningstid, beroende på hur länge hon arbetat hos er, se 11 §. Med vänliga hälsningar
Rådgivare