FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt01/09/2007

Är det möjligt att upphäva en dom?

Min pojkvän fälldes av tingsrätten för misshandel av mig. I efterhand kan vi konstatera att hela processen trissades upp av våra respektive advokater, då vi egentligen inte ville bråka om saken. Finns det fortfarande någon möjlighet för mig att ta tillbaka min anmälan? Kan jag råka ut för problem om jag gör detta? Tycker inte att han fötjänar det straff han fick. Det är ju trots allt inte bara den enes fel när två bråkar.

Lawline svarar

Hej, när tingsrätten har meddelat sin dom i målet kan denna inte "dras tillbaka". Den möjlighet som finns för den person som blivit dömd är att överklaga domen till hovrätten och där försöka få domen ändrad. Detta måste göras inom tre veckor. Det finns ingen möjlighet för Dig att dra tillbaka Din anmälan. Eftersom tingsrätten har dömt i målet har man ansett det bevisat att misshandeln skett på det sätt som åklagaren anförde under rättegången. En dom som inte överklagas i rätt tid vinner "laga kraft". Det innebär att den inte kan ändras om det inte finns oerhört speciella omständigheter (s.k. resning). Några sådana omständigheter verkar det inte vara fråga om i det här fallet. Reglerna kring resning kan läsas i 58 kap 2 § rättegångsbalken http://lagen.nu/1942:740#K58P2 . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare