FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/02/2006

Säljaren vägrar häva köpet trots fel på varan

Har köpt ett par byxor i en butik. Dessa höll inte måttet vad gäller vattenavstötande förmåga. Reklamerat dessa. Gjorde klart att jag ej ser produkten som trovärdig och känner mig mkt missnöjd. Leverantören godkände reklamationen och tyckte det var dumt att skicka mig ett par nya byxor eftersom jag ej ville ha några. Dom har hävt köpet med butiken och betalat ut full ersättning istället för att skicka nya byxor. Leverantören har skött sig perfekt, men butiken är otrevligare. Jag står nu utan byxor och dom vägrar ersätta mig med pengar trots att dom fått full ersättning från sin leverantör (som jag personligen varit i kontakt med, för att få detta verifierat). Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, När du köpte byxorna ingick du ett sk. köprättsligt avtal med säljaren av byxorna. Säljaren är då skyldig att uppfylla sin del av avtalet, det vill säga leverera dig ett par felfria byxor. Sedan har säljaren i sin tur ingått ett annat avtal med leverantören. Detta avtalsförhållande står du som köpare utanför och det skall inte påverka dig. Säljaren av byxorna är skyldig att uppfylla sin del av ert avtal oavsett vad som händer mellan sälaren och leverantören. Då byxorna du köpt får anses felaktiga enl. 16 § Konsumentköplagen (KKL) har du som köpare rätt att kräva omleverans, avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att själv avhjälpa felet, eller häva köpet. Det är viktigt när du vill göra gällande någon av dessa åtgärder att du reklamerat byxorna i tid. Skälig tid anses alltid vara inom två månader, och högst inom två år (se 23 § KKL). Av din fråga förstår jag att du vill häva köpet. Dock har säljaren, om köparen kräver annan åtgärd än avhjälpande eller omleverans, trots allt rätt att på egen bekostnad vidta en sådan åtgärd om han när köparen reklamerar utan uppskov erbjuder sig att göra detta. Det måste då kunna ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig som köpare. Detta framgår av 27 § KKL. Om nu säljaren inte erbjöd sig att göra detta när du reklamerade bör du kunna kräva att köpet hävs. Enligt 29 § KKL får en köpare trots vad som sägs i 27 § ändå häva köpet, om felet på varan är av väsentlig betydelse för honom. För ytterligare information och hjälp med ditt ärende kontakta konsumentverket: www.konsumentverket.se. Lycka till, mvh,
Lawline RådgivareRådgivare