FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/09/2007

Envarsgripande vid tjuvåkning

Hej, Om man "plankar" så begår man väl bedrägeri? I så fall borde denna person kunna gripas genom ett envarsgripande. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Att ”planka”, det vill säga åka tåg, buss eller spårvagn/tunnelbana utan biljett, räknas inte som bedrägeri utan bedrägligt beteende. Det är framför allt två skillnader mellan dessa två brott: dels krävs det för att en handling ska anses vara bedrägeri att personen ifråga faktiskt lurar någon, vilket inte för nödvändigt för att man ska kunna dömas för bedrägligt beteende, dels används rubriceringen bedrägligt beteende när det inte är fråga om några stora värden. Du kan läsa mer om skillnaderna i brottsbalkens 9 kapitel 1 och 2 §§, som finns http://www.lagen.nu/1962:700#k9 . Vad gäller så kallat envarsgripande finns reglerna för detta i rättegångsbalken 24 kapitlet 7 § 2 stycket, som går att läsa http://www.lagen.nu/1942:740#k24p7 . Det som krävs för att ett envarsgripande ska vara tillåtet är först och främst att man kan dömas till fängelse för brottet i fråga. Detta krav är uppfyllt när det gäller bedräglig beteende, där maxstraffet är 6 månaders fängelse. Dessutom krävs det att personen ifråga tas på bar gärning. Man kan alltså inte gripa någon som man vet begick ett brott för ett par dagar sedan, eller ens för tio minuter sedan, utan endast personer som man faktiskt ser medan de begår brottet och ingriper mot genast. Problemet när det gäller just personer som ”plankar” är väl att veta om de faktiskt har biljett eller inte, Exempelvis på spårvagnar och tåg är det ju möjligt att gå ombord och faktiskt ha biljett, månadskort eller liknande utan att detta syns. På tunnelbana är det strängt taget inte brottsligt att hoppa över spärren, utan man måste åka med tåget för att ha gjort sig skyldig till brott. Och även om man ser någon hoppa över spärrarna är det ju faktiskt tänkbart att personen ifråga har en biljett i fickan. Dessutom har inte alla som får böter egentligen gjort något brottsligt. Om man exempelvis har glömt sitt månadskort hemma kan man visserligen få böter vid en kontroll på bussen/tåget, men detta beror inte på att man har gjort sig skyldig till brott – man har ju faktiskt betalat för resan – utan på att man enligt resebolagets villkor förbundit sig att alltid ha med sig biljetten på resan och betala en avgift om man inte har det, alltså ungefär samma princip som gäller för förseningsavgifterna på biblioteken. Om man ska göra ett envarsgripande, är det viktigt att veta hur man får bete sig. Våld får endast användas om den som ska gripas antingen gör motstånd eller försöker komma undan, och endast om man inte kan lösa problemet utan våld. Även i de fall man får använda våld får man inte använda mer våld än vad som är försvarligt. Vad som är försvarligt eller inte går oftast att avgöra med hjälp av sunt förnuft. Man får även kroppsvisitera den gripne vid ett envarsgripande, men bara för att se till att personen inte har vapen eller liknande på sig. Detta framgår av 10 § 1 stycket 2 punkten och 19 § 1 stycket 2 punkten (jämfört med 29 §) i polislagen, som finns http://www.lagen.nu/1984:387 . Slutligen måste man genast efter ett envarsgripande kontakta polisen (enligt rättegångsbalken 24 kapitlet 7 §). Med vänlig hälsning
Rådgivare