FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt22/02/2006

Ansvar för hund som vållat skada

En hundägare rastade sin hund lös varvid den sprang in i min fårhage och dödade en tacka. Händelsen polisanmäldes men åtal väcktes inte mot hundägaren trots att händelsen utspelade sig på en plats som enligt den lokala ordningsstadgan kräver koppeltvång. Åklagaren tyckte att jag kunde begära överprövning om jag inte vara nöjd med beslutet men jag är tveksam till om det skulle kunna förändra något? I mitt skadeståndskrav till hundägaren har jag yrkat på dels djurets slaktvärde (försäljningsvärdet av kött och skinn) samt tackans förlorade avelsvärde som produktionsresurs (kött och skinn från två lamm). Är detta rimligt? Hundägaren tycker att det är för dyrt och vägrar att betala - på vilket sätt kan han överklaga mitt skadeståndskrav?

Lawline svarar

Hej! Trots att talan inte väcktes kan du föra en civilrättslig talan med skadeståndsanspråk som kan skiljas från den straffrättsliga talan (om du inte redan gjort detta). Enligt lag om tillsyn över hundar och katter se http://lagen.nu/1943:459 så skall enligt 6§ skada som orsakas av hund ersättas av dess ägare. Ansvaret är ett så kallat rent strikt ansvar som innebär att hundägaren är skyldig att ersätta skadan vare sig han har varit oaktsam eller inte. Din skada klassa som en sakskada enligt skadeståndsrätten. Enligt 5 kap 7§ SkL ges sakdestånd med anledning av sakskada för sakens värde alltså bör du kunna få skadestånd för slaktvärdet. VAd gäller det förlorade avelsvärdet är jag mer tveksam, men det skulle kunna falla in under inkomstfölust eller intrång i näringsverksamhet. Då du inte närmare beskrivit varöfr talan inte fördes är det svårt att avgöra om det är värt att begära omprövning. Dock fattades beslutet av en anledning och troligen om inget nytt framkommit sen senast så kommer inte ett annat beslut att fattas. Lycka till coh hör av dig igen om något är oklart! MVH
Rådgivare