Utmätning av sambos egendom

Hej, i vårat hem står bara jag som ägare på lägenhet och möbler. Hon står inte med på något men nu är det så att hon har hamnat hos kronofogden, så det jag undrar är kan det bli utmätning på dom grejerna jag står på?

Lawline svarar

Hej,

av 5 kap 1 § i Utsökningsbalken som Du hittar http://lagen.nu/1981:774#K5 framgår vad som kan och inte kan utmätas. Om Ni bor i en hyresrätt kan denna inte utmätas (punkt 5) och om Ni bor i en bostadsrätt kan denna utmätas bara om värdet är orimligt högt i förhållande till Era behov (punkt 6).

Enligt punkt 2 undantas nödvändiga möbler och husgeråd från utmätning. De möbler etc. som inte anses vara nödvändiga i ett hushåll kan alltså utmätas.

Om ni är sambor (bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden) så gäller enligt 4 kap 19 § 1 stycket http://lagen.nu/1981:774#K4P19 att den som har skulder (d.v.s. din sambo) anses som ägare till den egendom som finns i det gemensamma hemmet om inte du kan bevisa något annat.

För att ha tillräckliga "bevis" krävs t.ex. kvitton eller kontoutdrag som visar vad du har betalt av egendomen, det räcker alltså inte att du säger att egendomen tillhör Dig.

Om ni bor tillsammans men inte har ett samboförhållande kan egendomen bara utmätas om det framgår att egendomen tillhör den person som har skulder, detta enligt 4 kap 19 § 2 stycket.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare