FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/10/2007

Hur mycket får jag lyfta på jobbet?

Finns det någon lag på hur mycket man får lyfta per dag? och hur mycket får man lyfta i taget? på mitt jobb så lyfter jag: 16kg X 52st X mellan 8-14 pallar = 6656kg-11648kg och har INTE fått någon som helst utbildning på hur jag ska lyfta (men kan det ändå).

Lawline svarar

Det finns ingen lag som säger ett exakt antal kg man får lyfta per dag eller liknande. Arbetsmiljöverket har dock utfärdat föreskrifter angående belastningsergonomi som syftar till att "...arbetsplatser, arbeten och arbetsmiljöförhållanden skall ordnas och utformas så att risker för hälsofarliga eller onödigt tröttande fysiska belastningar förebyggs.." I föreskriften sägs till exempel att arbetsgivaren så lång som möjligt skall ordna så att arbetstagaren kan använda kroppen i gynnsamma arbetsställningar, och att "...långvarigt eller ofta återkommande arbete med böjd eller vriden bål liksom med händerna över axelhöjd eller under knähöjd skall undvikas." Arbetsmiljöverket har ytterligare information om detta ämne. Se deras hemsida samt föreskriften http://www.av.se/
Andreas HeedRådgivare