FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/09/2007

Försäljning av samägd fastighet på offentlig auktion

Hej! Tror mig förstått att man enligt Samägandelagen kan gå till Tingsrätten för att få en samägd fastighet till försäljning via auktion. Min fråga är hur man går till väga. Kan jag själv ansöka om detta till Tingsrätten eller behövs/bör man anlita ett juridiskt stöd? Mycket stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Ni kan själv vända Er till den tingsrätt där godset är beläget och göra en ansökan om utbjudning till försäljning på offentlig auktion. Juridiskt ombud behövs inte. Ansökningsavgiften i allmänna domstolsärenden ligger på 375 kr. Gå gärna in på den relevanta tingsrättens hemsida för att se hur Ni närmare skall gå till väga (se http://www.domstol.se/templates/DV_ContactSearch____518.aspx ). Vänligen,
Rådgivare