FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/10/2007

Rätt till semester

Hur många betalda semesterdagar har jag iår? Jag blev fast snställd 061201

Lawline svarar

Hej. Enligt Semsterlagen 4§ (lagen hittar du http://lagen.nu/1977:480 ) har en arbetstagare rätt till tjugofem semesterdagar under förutsättning att han inte blivit anställd efter 31 augusti året innan dess (5§). I sådana fall har arbetstagaren enbart rätt till fem semsterdagar. I regel regleras emellertid antalet semesterdagar i kollektivavtal mellan arbetsgivare och kollektivavtalstecknande fackförbund varför jag rekommenderar dig att kontakta ditt fackförbund.
Ola DavidssonRådgivare