Löneutmätning

Hej! Min fråga är: Kan kronofogden ta från min frus lön för en skuld som jag har? Man ska göra en utmätning av min lön men frågar hur mycket min fru tjänar, vad hon har för resekostnader etc. Tilläggas skall att min fru inte har några skulder men är orolig för att kronofogden ska börja ta från hennes lön pga mina skulder. Vi bor i hyresrätt.

Lawline svarar

Hej!

En grundläggande princip i ett äktenskap är att båda makarna svarar för sina egna skulder var för sig. Du behöver inte vara orolig att de ska utmäta din frus lön för dina skulder. Däremot kan jag anta att kronofogdemyndigheten frågar efter din frus lön och hennes utgifter av den anledningen att de nu håller på att räkna ut ett förbehållsbelopp. Ett förbehållsbelopp är det belopp som du kommer att få behålla efter det att de mätit ut en del av din lön. För att bestämma hur stor summa av din lön som du ska få behålla räknar de bland annat in omständigheter som om du har en familj, om du är ensamförsörjare av denna familj och vad din eventuella fru tjänar i lön. Allt detta ingår i en bedömning som de gör för att räkna ut hur mycket pengar du behöver för att klara dig varje månad.

Så din fru behöver inte oroa sig för att de ska ta delar av hennes lön i anspråk för din skuld.

Hälsningar

Rådgivare