FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/10/2007

Företräde till tjänst utan föregående uppsägning?

Hej Ska försöka fatta mig kort. har under en 10års period arbetat inom särskolan. För ett år sen minskade barnen och man behövde en man där istället . jag blev förflyttad till en förskola men lovades att om det fanns ett "hål" så skulle de ha mig iåtanke. Nu behövdes en ny personal till särskolan där jag varit verksam och jag tog kontakt med rektor. Hon meddelade mig att tjänsten skulle ut på sökning och att jag var välkommen att söka. Nu är det så att den inte har gått ut på sökning därför att en person i kommunen blev friställd och har placerats på "min" särskola. Är detta rätt av kommunen? jag tycker att de borde ha tillfrågat mig och personen som blev ditsatt kunde ha erbjudits arbete inom barnomsorgen på min arbetsplats. Kan tillägga att jag har många fler arbetade år i kommunen än han som nu fått tjänsten. Har varit i kontakt med facket men dom hävdar att kommunen gjort rätt. Kan det verkligen stämma? Finns det någon § som säger något till min fördel vad kan jag göra? Känner mig rejält överkörd. MVH Berit

Lawline svarar

Hej! Tyvärr har du ingen laglig rätt att återfå din placering på särskolan. Arbetsgivaren har en omfattande omlaceringsrätt som innebär att du som arbetstagare måste godta dessa förflyttningar (inom vissa gränser). Såvida ditt anställningsavtal med komunen inte ger dig rätt att arbeta på särskolan är det inte mycket att göra. Med vänlig hälsning
Rådgivare