FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/11/2007

Felaktig löneutbetalning

Min förra arbetsgivare har betalt ut en månadslön efter att jag slutat. Denna utbetalning har jag för avsikt att betala tillbaka. Min fråga är om företaget kan kräva att jag ska återbetala även den del av lönen som är skatt (d.v.s. pengar som aldrig kommit till mitt lönekonto)? Hur kan jag vara säker på att företaget lämnar riktiga inkomstuppgifter efter detta? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Eftersom du är medveten om att din arbetsgivare betalt ut för mycket lön till dig av misstag är du skyldig att betala tillbaks dessa. Det är dock bara de pengar du faktiskt erhållit som du måste betala tillbaka. Den del som skattats bort har du aldrig fått och därför är du inte heller skyldig att återbetala denna del. Vad angår inkomstuppgifterna så får du helt enkelt kontakta din arbetsgivare och uppmana honom eller henna att korrigera dessa efter det korrekta lönebeloppet. Vänligen,
Alexandra DahlénRådgivare