FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/03/2006

Gåva/arv från stiftelse

Hur beskattas bröstarvinges arv från en stiftelse i utlandet nu då arvskatten är borttagen? Om ägaren under sin livstid däremot skänker medel från stiftelsen till någon, hur beskattas detta eftersom gåvoskatten är borttagen?

Lawline svarar

Enligt skatteverket är det vid gåva respektive arv generellt så att det ska beskattas enligt givarlandets skatteregler. Detta innebär att du för att få reda på hur gåvan eller arvet kommer beskattas bör ta kontakt med myndigheter i det land där stiftelsen har sitt säte. Med vänlig hälsning
Oscar BjörkmanRådgivare