Utmätning för sambos skuld

Om man vill säkra sig mot att Kronofogden kommer, så kan man väl skriva ett gåvobrev att man fått möbler och div. annat i gåva av sina föräldrar om man nu ej hittar kvitton. Jag har nämligen fått alla möbler och div. i gåva och min sambo har nu skulder.

Lawline svarar

Hej,

Utgångspunkten är att varje part i ett äktenskap eller i ett samboförhållande svarar med sin egendom för sina skulder.

Om man lever tillsammans sätts dock denna princip i praktiken ur spel genom utsökningsbalken 4 kap 19 §, som Du hittar http://www.lagen.nu/1981:774#K4P19

Vid utmätning hos en person som är gift eller sambo, så anses nämligen all egendom som återfinns i dennes bostad som egendom tillhörig gäldenären.

Make eller sambo måste således bevisa att han eller hon äger den egendom som finns i det gemensamma hemmet - i annat fall har Kronofogden möjlighet att utmäta denna för make/maka eller sambos skulder.

I lagen anges inga beviskrav - att kunna visa ett skriftligt gåvobrev bör dock vara tillräckligt. Se till att gåvobreven noggrant specificerar den egendom som gåvan avser.

Jag hoppas att Du har blivit hjälpt av svaret

Med vänlig hälsning

David KarlssonRådgivare