Hur kräver man tillbaka utlånade pengar?

Hej!

Jag undrar om man kan kräva tillbaka pengar som man har lånat ut? Har under tiden vid "utlånandet" varit sambo, men flyttat isär för drygt ett år sen. Har blivit lovad pengarna men de kommer aldrig!

Lawline svarar

Hej!

För att kräva betalning av den som har lånat pengar av dig är ett första steg att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om betalningsföreläggande. Det förutsätter att det rör sig om en fordran som avser pengar och att den är förfallen till betalning, vilket allt tyder på i ditt fall. Det innebär att Kronofogden kommer att delge den som skall betala skulden din ansökan. Om denne inte protesterar kommer Kronofogden att meddela ett utslag. Utslaget innebär att det är fastställt att det finns en fordran mellan er. Utslaget kan sedan användas för att driva in skulden.

Skulle personen som lånat pengar däremot protestera kan du välja att föra ärendet vidare till tingsrätten. Här bör dock uppmärksamman ett par viktiga skillnader mellan att ansöka om betalningsföreläggande och att tvista i domstol. När du ansöker om betalningsföreläggande är den enda kostnaden en ansökningsavgift om 300 kr. Vidare behöver du inte heller lägga fram något bevis för din fordran, det räcker att ange att det är ett lån. När man tvistar i domstol måste du kunna lägga fram bevis för din fordran. Dessutom måste som huvudregel den som förlorar målet i domstol betala båda parters rättegångskostnader. Det framgår inte om det rör sig om ett muntligt eller skriftligt avtal er emellan. Oavsett vilket är det giltigt, men ett muntligt avtal är mycket svårare att bevisa än ett skriftligt.

Mer information om hur du ansöker om betalningsföreläggande finns på www.kronofogden.se där du även hittar ansökningsblanketter.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare