FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2005

Får en arbetsgivare förbjuda bisysslor i anställningsavtalet?

Får en arbetsgivare förbjuda bisysslor i anställningsavtalet? Jag har fått jobb som receptionist, och står i begrepp att skriva på anställningsavtalet. Där finns en klausul om att jag måste be om godkännande innan jag kan jobba med något som helst annat. Men jag vill gärna behålla mina andra bisysslor på helger och kvällar, för att dryga ut kassan. När jag informerar om dessa bisysslor säger de nej, med hänvisning till att de vill att jag skall vara utvilad på måndagmorgnarna.

Lawline svarar

Det korta svaret på din fråga är: ja, det har en arbetsgivare rätt till att göra. Frågan om s.k. bisysslor bedöms lite olika beroende på om du arbetar inom den offentliga eller den privata sektorn. Avser anställningsavtalet offentlig anställning finns flera bestämmelser i lag, främst då i lag (1994:260) om offentlig anställning (LOA) samt i anställningsförordningen (1994:373). I t.ex. 7 § LOA sägs det uttryckligen att en arbetstagare inte får inneha bisysslor som till äventyrs kan ”rubba förtroendet” för honom/henne eller skada arbetsgivarens anseende. Arbetstagaren har en skyldighet att fortlöpande informera arbetsgivaren om sådana sysslor. Tillkommer gör också bestämmelser främst i kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av, men också från det enskilda anställningsavtalet. Inom privat sektor finns inte samma lagreglering. Här råder mer eller mindre avtalsfrihet. Återigen är det kollektivavtalet som arbetsgivaren tecknat med en arbetstagarorganisation som är den främsta rättskällan men frågan kan även här få en närmare reglering i anställningsavtalet. I Arbetsdomstolens (AD) praxis har frågan om bisysslor och en arbetsgivares möjlighet att förbjuda en arbetstagare hos denne att utöva sådana kommit att behandlas utförligt. Av särskilt intresse för ditt fall är här framförallt AD:s avgöranden AD 27/1999 och AD 69/1985. Även fast dessa rör offentligt anställda klargör det frågan på så vis att AD i båda fallen har kommit fram till vissa principiellt viktiga ståndpunkter vad gäller avtalsreglerade bestämmelser om bisysslor. I målen har domstolen kommit att betrakta arbetsgivarens möjlighet att ställa upp sådana ”hinder” för sina anställda som en ”full diskretionär rätt”. Med detta menar man att det är arbetsgivaren ensam som bedömer vad en acceptabel bisyssla för en anställd är. Arbetsgivarens fria prövningsrätt är inskränkt endast så till vida att den inte får utnyttjas på ett godtyckligt eller annars otillbörligt sätt. Om alltså ett företag du har tagit anställning på anser att dina övriga åtaganden efter en bedömning kommer att påverka din arbetsprestation hos dem kan de utnyttja denna sin avtalade rättighet och kort och gott förbjuda dig att fortsätta dessa. Att inte följa detta krav kan mycket väl resultera i en uppsägning, en åtgärd som arbetsgivaren – med ovan anförda inskränkningar i minnet – alltså har full rätt att vidta.
Joel LaackRådgivare