Lawline svarar
Det korta svaret på din fråga är: ja, det har en arbetsgivare rätt till att göra.
Frågan om s.k. bisysslor bedöms lite olika beroende på om du arbetar inom den offentliga eller den privata sektorn. Avser anställningsavtalet offentlig anställning finns flera bestämmelser i lag, främst då i lag (1994:260) om offentlig anställning (LOA) samt i anställningsförordningen (1994:373). I t.ex. 7 § LOA sägs det uttryckligen att en arbetstagare inte får inneha bisysslor som till äventyrs kan ”rubba förtroendet” för honom/henne eller skada arbetsgivarens anseende. Arbetstagaren har en skyldighet att fortlöpande informera arbetsgivaren om sådana sysslor. Tillkommer gör också bestämmelser främst i kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av, men också från det enskilda anställningsavtalet.
Inom privat sektor finns inte samma lagreglering. Här råder mer eller mindre avtalsfrihet. Återigen är det kollektivavtalet som arbetsgivaren tecknat med en arbetstagarorganisation som är den främsta rättskällan men frågan kan även här få en närmare reglering i anställningsavtalet.
I Arbetsdomstolens (AD) praxis har frågan om bisysslor och en arbetsgivares möjlighet att förbjuda en arbetstagare hos denne att utöva sådana kommit att behandlas utförligt. Av särskilt intresse för ditt fall är här framförallt AD:s avgöranden AD 27/1999 och AD 69/1985. Även fast dessa rör offentligt anställda klargör det frågan på så vis att AD i båda fallen har kommit fram till vissa principiellt viktiga ståndpunkter vad gäller avtalsreglerade bestämmelser om bisysslor. I målen har domstolen kommit att betrakta arbetsgivarens möjlighet att ställa upp sådana ”hinder” för sina anställda som en ”full diskretionär rätt”. Med detta menar man att det är arbetsgivaren ensam som bedömer vad en acceptabel bisyssla för en anställd är. Arbetsgivarens fria prövningsrätt är inskränkt endast så till vida att den inte får utnyttjas på ett godtyckligt eller annars otillbörligt sätt. Om alltså ett företag du har tagit anställning på anser att dina övriga åtaganden efter en bedömning kommer att påverka din arbetsprestation hos dem kan de utnyttja denna sin avtalade rättighet och kort och gott förbjuda dig att fortsätta dessa. Att inte följa detta krav kan mycket väl resultera i en uppsägning, en åtgärd som arbetsgivaren – med ovan anförda inskränkningar i minnet – alltså har full rätt att vidta.