FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/11/2007

Avsked och uppsägning

Hur funkar det om jag är timmanställd och blir uppsagd och ja inte har något skriftligt om uppsägninng eller avskedan? kan man bara avskeda en timmanställd hur som helst??

Lawline svarar

Hej! Vad gäller uppsägning och avsked så görs det ingen skillnad på timanställda och övriga anställda. Såväl uppsägning som avsked skall ske skriftligt och skyddsreglerna i anställningsskyddslagen (LAS) gäller alla anställda. Avsked får bara ske om arbetstagare grovt har åsidosatt sina åliggande gentemot arbetsgivare och för uppsägning krävs saklig grund. Man får alltså inte hur som helst avskeda eller säga upp anställda. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare