FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/11/2007

Konkurrerande verksamhet

Hej. Jag undrar om förberedelser för en likadan verksamhet som den jag är anställd i räknas som konkurrerande verksamhet eller om det kanske endast är då jag sålt min första vara i det tänkta egna bolaget? Kan jag förbereda, registrera bolag etc. under tiden jag fortfarande är anställd utan att det räknas som konkurrerande verksamhet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Som anställd har du en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare under hela anställningstiden. I många anställningsavtal finns även en konkurrensklausul som förlänger denna lojalitetsplikt att gälla även efter anställningens upphörande. Den här typen av tvister avgörs i Arbetsdomstolen som slagit fast att det är oomtvistligt att det är ett brott mot arbetsgivaren att bedriva konkurrerande verksamhet under tiden man är anställd. Redan planer på konkurrerande verksamhet har i ett par fall ansetts vara ett brott mot lojalitetsplikten. Det finns ingen klar och tydlig linje som man kan hålla sig bakom, utan det är en rad faktorer som påverkar bedömningen. Till exempel vilken ställning du har på din nuvarande arbetsplats, din ställning i det tänka bolaget, din möjlighet att utnyttja företagshemligheter, det nya företagets geografiska placering och kundkrets samt risken för skada i övrigt för din arbetsgivare. Det krävs inte att du verkligen sålt någon vara för att det ska vara fråga om ett brott mot lojalitetsplikten, särskilt inte om det är fråga om likadan verksamhet. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Marie AronssonRådgivare