FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/11/2007

arvsavstående till förmån av sina bröstarviangar

Hej, Jag önskar hjälp med att skriva ett arvsavstående för vår mor som vill att vi 3 syskon skall ärva vår far som avled 9 sept-07. Vi är gemensamma barn till våra föräldrar och det finns inga fler barn. Med hopp om svar Birgit med syskon

Lawline svarar

Hej! Er mor kan göra ett arvsavstående så att ni barn får arvet efter er far. Hon kan välja på att antingen avstå hela eller delar av arvet. Arvsavståendet ska vara oåterkalleligt och villkorslöst. Er mor ska lämna in ett skriftligt arvsavstående som en särskild bilaga till bouppteckningen, vilken ska lämnas in till skatteverket. I bilagan skriver man helt enkelt att man vill göra ett avstående av arv. Eftersom ett arvsavstående måste vara villkorslöst kan man inte välja att avstå endast till fördel för ett av sina barn utan avståendet måste ge samma rätt till alla barnen. Vid ett avstående behandlas situationen som om arvet går direkt från er far och blir därför lika för alla. Ett alternativ till detta är att er mor tar emot arvet och sedan ger var och en av er en gåva. Detta ger inte heller någon skatt då gåvoskatten också är avskaffad. Fördelen med detta alternativ är att en gåva kan villkoras, om er mor eventuellt skulle vilja att pengarna ska utgöra enskild egendom. Hoppas ni är nöjda med svaret! Med vänlig hälsning
Rådgivare