Gemensamt banklån

hej .

har en fråga om ett lån som jag och min ex sambo har på banken.

vi står båda på lånet men hon vägrar att betala något på det ..

hur kan jag gå tillväga med det?

Lawline svarar

Hej!

Ett gemensamt lån innebär som huvudregel primärt och solidariskt ansvar. Om din ex-sambo inte betalar någonting på det kan banken kräva dig på hela summan. Du får sedan en fordran på din ex-sambo på hennes del. Betalar hon inte skulden till dig kan du precis som fordringsägare i allmänhet vända dig till en exekutivmyndighet och sedan begära t ex utmätning i hennes egendom.

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare