FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/10/2007

Utlämning av alkoholdrycker till någon som är påverkad

Vad händer om jag köper ut alkohol till en man som själv är för berusad för att få köpa ut alkohol från systembolaget?

Lawline svarar

Enligt alkohollagen 3 kap 9 § är det förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 3 kap 8 § alkohollagen inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Enligt 3 kap 8 § alkohollagen får inte alkoholdrycker lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel. I 10 kap 6 § alkohollagen stadgas att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker i strid med 3 kap. 9 § döms för olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år. Alkohollagen hittar du http://lagen.nu/1994:1738 Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare