Utmätning av lön för makes skuld?

Hej! Min fråga är: Kan kronofogden ta från min frus lön för en skuld som jag har? Man ska göra en utmätning av min lön men frågar hur mycket min fru tjänar, vad hon har för resekostnader etc. Tilläggas skall att min fru inte har några skulder men är orolig för att kronofogden ska börja ta från hennes lön pga mina skulder. Vi bor i hyresrätt.

Tackar i förskott för svar.

DB

Lawline svarar

Hej,

Din frus lön kan inte utmätas för Dina skulder. Anledningen till att kronofogden frågar om dessa uppgifter är att de behövs för att beräkna förbehållsbeloppet (det belopp som Du får behålla av din lön varje månad).

Detta framgår av 7 kap 5 § i utsökningsbalken som Du hittar http://www.lagen.nu/1981:774#K7P5 .

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare