FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/11/2007

Hur hävdar man sin rätt till samägande?

Jag har en besvärlig bodelning inom sambolagen och trots bodelningsman, får jag inga klara besked. Bodelningsman handhar fördelning av fastighet och gemensamt bohag, dvs inre lösöre, men hur hävdar jag min halva äganderätt till lös egendom som förvärvats för gemensamt bruk, dvs yttre lösöre samt bil som köpts för gemensamma ekonomiska medel? Min fd sambo står som bilägare. Bevisningen att lös egendom förvärvats av gemensamma medel, förhindras pga min fd sambo undanhåller ekonomisk redovisning från vårt gemensamma bankkonto. Efter separationen framkom att fd sambo står som ensam huvudkontohavare och därmed saknar jag behörighet att erhålla kontoutdrag. Hur går jag tillväga för att hävda min andel av lös egendom som alltså inte medtages i bodelningen vid sambor?

Lawline svarar

Om jag förstår dig rätt gör du gällande samäganderätt till delar av den egendom som faller utanför reglerna om gemensamt bohag enligt sambolagen. Fungerar det inte att komma överens med din före detta sambo finns förslagsvis två vägar att gå. Det första alternativet är att väcka fullgörelsetalan hos tingsrätt om att få rätt till så stor del av de föremål som du betalat för. Ur både kostnad och tidssynpunkt föreslår jag att du koncentrerar dig på de större viktigare sakerna som tex bilen. Detta kan dock vara svårt om du har dåligt med bevisning. Det kan också bli kostsamt om du förlorar, då du i så fall som huvudregel åtminstone kommer att få stå för delar av rättegångskostnaderna själv. Ett annat alternativ är att göra en anmälan hos polisen om bedrägeri. Det ankommer då på åklagaren att skaffa fram bevisning och det finns dessutom goda möjligheter om talan väcks, att åklagaren även kan föra talan om enskilt anspråk rörande egendomen. Det är inte säkert att du vill utsätta din före detta sambo för något så ingripande som en straffdom. Detta är vanligt och därför kan åklagaren aldrig väcka talan om ett sådant här brott om inte du har angivit det (se 9 kap 12 § Brottsbalken). Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare