FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/11/2007

Häradsrätt

Hejsan! jag har en fråga. Jag läser en dom från NJA 1962 den handlar om gåva är fullbordad Men vad står HR:n för? Trodde först att det sod för hovrätt, men då skriver man väl HovR? Mvh Rickard

Lawline svarar

Precis som du skriver förkortas hovrätt HovR. HR däremot står för häradsrätt. Dessa utgjorde förr första instans i allmänna mål och kan jämföras med dagens tingsrätter. Häradsrätterna bestod vanligen av flera härader (vilka kan jämföras med mindre landskap). Det område inom vilket häradsrätten var behörig att döma över kallades tingsslag vilket idag motsvarar tingsrättens domsaga. Chef för häradsrätten var häradshövdingen (jmfr. tingsrättens lagman) vilken kompletterades av 12 nämndemän. Häradsrätterna ersattes formellt av tingsrätterna genom 1971 års tingsrättsreform. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare