FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/11/2007

Delgivning om misstanke och skadegörelse

Jag har blivit misstänkt för att punkterat däcken på en hyregästs bil i samma hus som kompisen,i samband med att jag skulle skoja med kompisens bil,polisen kom till platsen å dom som hade bilen uppgav mitt fullständiga namn,men jag har ej blivit tagen av polisen för detta el förhörd kommer polisen att ta upp detta fallet el kommer dom å ringa mej?fick veta allt detta genom kompisen som kom hem i samma veva som detta hade hänt så vad händer nu?el vad ska jag göra nu? Flera bilar har blivit utsatta för samma sak så jag är nog mistänkt för det med antar jag.

Lawline svarar

Hej. Polisen har ingen skyldighet att meddela dig när förundersökningen upptas. Däremot skall de enligt Rättegångsbalkens 23 Kapitels 18§ när förundersökningen kommit så långt att du är skäligen misstänkt för brottet höra dig och underrätta dig om misstanken. Att man är skäligen misstänkt innebär ett lägre beviskrav än de som krävs för att dömas eller häktas. Har ditt namn uppgivits i samband med skadegörelsen av bilen är det troligt att du är skäligen misstänkt och kommer att kallas till förhör och delges misstanke. Gällande brottet rör det sig om skadegörelse enligt Brottsbalkens 12 Kapitels 1-3§§. Det rör sig troligen om ett brott av normalgraden enligt 1§ i så fall kan böter eller fängelse upp till ett år kan följa. Normalt är att böter döms ut. Skulle brottet vara lite allvarligare kommer troligen att dömas till villkorlig dom i kombination med böter. För Rättegångsbalken se http://www.lagen.nu/1942:740 och Brottsbalken se http://www.lagen.nu/1962:700. Lycka till! MVH
Tobias AnderssonRådgivare