FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/11/2007

Kan ej fullfölja köp av bostadsrätt

Hej, Jag har skrivit på ett köpeavtal på en lägenhet för 5 dagar sedan. Köpeskillingen är 3,6 Mkr. Handpenningen skall betalas om 2 dagar. Handpenning är ej betald. Nu är det så att jag skall flytta till England och kan inte fullfölja köpeavtalet. Är jag ersättningsskyldig? Vad blir isåfall beloppet på ersättningen?

Lawline svarar

Vid köp av bostadrätt är Köplagen (KöpL) tillämplig (se 1 § KöpL). Köplagens bestämmelser är dispositiva och kan därmed sättas ur kraft genom avtal (3 § KöpL). Säljaren får enligt köplagen hålla fast vid köpet och kräva betalning om inte köparen betalar i rätt tid (Köplagen 51-52 §§). Säljaren har även rätt till ersättning för den skada han lider genom köparens dröjsmål med betalningen (57 § Köplagen). Frågan blir om det är möjlig för dig att häva köpeavtalet. Enligt 36 § Avtalslagen får avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende. Frågan blir därför om det inte är skäligt att avtalet uppfylls pga senare inträffade förhållanden (att du är tvungen att åka till London). Detta är inte troligt eftersom 36 § Avtalslagen tillämpas mycket restriktivt, huvudprincipen inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Köplagen hittar du http://lagen.nu/1990:931 och avtalslagen http://lagen.nu/1915:218 Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare