FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/11/2007

Skadestånd p.g.a. förlorad arbetsinkomst m.m.

Hej, jag hade en tingsrätt för ca 6 månader sen, min dom blev skadestånd plus fängelsedom för den anklagade men att jag även i framtiden har rätt att yttra mig angående forlorade arbetsår. Undrar om det blir en till tingsrätt för det eller om de går igenom min inspelade/skriftliga tingsrättsförhandling och sedan fattar ett beslut och medelar mig?

Lawline svarar

Hej, Din fråga är lite otydlig, så jag börjar med att förklara hur jag tolkar dig: Som jag förstår dig har du alltså utsatts för ett brott som riskerar att påverka din möjlighet att arbeta i framtiden, och fått skadestånd i samband med att brottslingen dömdes till fängelsestraff. Samtidigt har tingsrätten i sin dom skrivit att det faktum att du fått skadestånd nu inte ska hindra att du kan kräva mer pengar i skadestånd på grund av förlorad arbetsinkomst i framtiden. Din fråga blir således om du måste gå igenom ytterligare en rättegång (eller huvudförhandling, som är den juridiska benämningen) för att få resterande skadestånd. För att alla termer ska vara klargjorda kan jag lägga till att ordet "tingsrätt" antingen syftar på domstolsbyggnaden eller också på de fyra domarna som avgör fallen. Det du menar kallas som sagt huvudförhandling i juridiska sammanhang, eller rättegång i vardagligt språk. Så till din fråga. Om det bara står att du har rätt att återkomma i skadeståndsfrågan avseende din förlorade arbetsinkomst kommer tingsrätten inte att fatta beslut på eget initiativ, utan du måste lämna in en stämningsansökan mot brottslingen. Visserligen är det ju klartgjort i och med domen att han har orsakat dig skadan, men du måste ange hur stort skadestånd du vill ha och vilka skador det motsvarar, och sedan är det upp till tingsrätten att bedöma om det är rimligt. Detta sker i en ny rättegång. Däremot kan det ju tänkas att du och den dömde brottslingen (eller hans/hennes advokat) kan lösa det här på egen hand, d.v.s. komma till en förlikning. Förlikning innebär att brottslingen går med på att betala skadestånd till dig utan att ni behöver ha en ny rättegång. Om du sedan vill kan ni lämna in er överenskommelse till tingsrätten, så att den blir fastslagen i dom. Fördelen med att göra det är att du i så fall kan ta hjälp av kronofogden om brottslingen sedan inte vill betala. Det är också möjligt att bara skriva ned er överenskommelse - helst undertecknad av er båda - och sedan vända sig till tingsrätten om han/hon senare ändrar sig. Summan av det hela är alltså att du måste ta ett nytt initiativ för att få ytterligare skadestånd, antingen genom att stämma vid tingsrätt eller också genom att kontakta brottslingen eller hans/hennes ombud. Jag hoppas att jag förstod dig rätt, och att du har fått svar på din fråga. Med vänlig hälsning
Rådgivare