FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/11/2007

Forum i brottmål

Foruminvändning, rätt forum? Ett barn är medfört utrikes från en ort i Sverige av mamman, utan makes medgivande då de hade delad vårdnad. Han fick senare ensam vårdnad, mamman dömdes till fängelse då hon inte ville återföra barnet till maken som varit periodsupare. Hon uppmanades som dömd i häktet på annan ort där straffet avtjänades, att ringa hemlandet och uppmana anhöriga att föra barnet till svenska ambassaden fvb, vilket hon vägrat. För det anhölls hon igen vid frigivandet, häktades och ska dömas för en ny period av vägran sedan förra domen, men ska dömas i den första orten, inte där hon befunnit sig under brottstiden och där hon vägrade ringa. Maken har fått in en vinklad partisk artikel på förstasidan i lokalbladet, i den första orten där hon dömdes först och förlorar det mesta om vårdnad mm. Forumbyte kan vara bra för henne. Vad jag kan se i RB 19:1 skall hon dömas på häktesorten?

Lawline svarar

I det här fallet finns det två tingsrätter med lika behörighet. Dels där brottet är förövat vilket i första hand bör vara häktesorten, RB 19:1 första stycket. Ett alternativt forum är den misstänktes tvistemålsforum, 19:1 tredje stycket. Tvistemålsforumet beror i första hand på folkbokföringen, 10:1. Om inte folkbokföringen har ändrats sedan första domen kommer därför samma domstol som dömde i första målet att vara behörig även andra gången. Åklagaren kan till följd av detta fritt välja mellan domstolarna. Ett resonemang om att brottet delvis är förövat utanför riket kan också föras och leder i så fall även det till tvistemålsforumet. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare