FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/11/2007

Vem åligger bevisbördan?

Hej. Jag lånade pengar av en kompis. Min kompis hade ett kreditkort med låg ränta som han tog ut pengar på till mig. Jag lånade flera småbelopp. Vid ett par gånger lånade han mig kortet för att han inte hade tid att följa med till bankomaten och sedan fick han kortet tillbaka. Jag betalade tillbaka pengarna plus den räntan som var knuten till kortet. Vi hade inte sagt något om räntan men eftersom jag inte kunde betala allt på en gång så blev det naturligt. Sedan blev vi ovänner och nu vill min f.d kompis kräva mig på mer pengar trots att jag redan betalat. Han hotar med att stämma. Det finns inget skriftligt avtal eller så på det lånade beloppet. Hur ser det ut rent juridiskt ?

Lawline svarar

Hej, Rent juridiskt har din före detta vän bevisbördan för att du är skyldig denne pengar, det vill säga för att det finns en skuld. Om även du erkänner skulden kommer domstolen inte pröva denna fråga utan endast om betalning har skett eller ej. För betalningen har du bevisbördan, det åligger med andra ord dig att kunna styrka betalningen. Har din betalning skett via bank är det enkelt att visa att du har betalt. Vid kontant betalning är det naturligtvis svårare att visa att betalning skett men kanske vet du någon som kan styrka att du faktiskt betalat? Innebörden av bevisbördeinstrumentet är att om du inte lyckas styrka att du faktiskt betalat kan du bli tvingad att betala igen men även att stå för din före detta väns eventuella rättegångskostnader. Om personen i fråga dock förlorar målet kan denne bli tvingad att stå för dina eventuella rättegångskostnader och kanske även tvingas betala böter för att ha inlett en process mot bättre vetande. Med vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare