FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/11/2007

Alternativ till handpantsättning

Jag har en bok från min skoltid med den häftiga titeln "Lagen och jag". I den står följande att läsa;

"Pantsättning av lös egendom går till så, att låntagaren samtidigt som han skriver på skuldförbindelsen ställer en viss egendom som säkerhet, pantförskrivning. Långivaren måste dock vara säker på att inte någon annan fordringsägare kommer åt egendomen. Full trygghet kan han inte få, förrän panten överlämnats. Därför kallas dylik pant också med ett gammalt uttryck för "handpant". Kravet på överlämnande behöver inte uppfyllas om det i pantavtalet sägs att panten inte får dras in i utmätning eller konkurs."

Innebär detta att jag skulle kunna låna pengar av min far för att köpa en bil utan att fogden skulle ha möjlighet att mäta ut den om jag använde formuleringen i sista meningen?

Lawline svarar

Hej,

För att pantsatt egendom inte skall kunna utmätas för ägaren/pantsättarens skuld, så måste den pantsatta egendomen föras undan dennes kontroll - en besittningsövergång måste ske.

Denna princip kallas traditionsprincipen, och tillämpas vid pantsättning av lös egendom.

Det finns dock två alternativa förfaranden, vilka i och för sig inte benämns som pantsättning, men som ger en rättsföljd liknande den Du önskar.

Det ena är möjligheten till s.k. säkerhetsöverlåtelse - d.v.s. att låntagaren formellt överlåter ex. en bil som säkerhet för lånet till långivaren.

Fördelen gentemot handpant är att säkerheten inte behöver överlämnas till långivaren, samtidigt som den inte kan utmätas eller dras in i låntagaren konkurs.

Att genomföra en säkerhetsöverlåtelse är dock ett krångligt förfarande - ett skriftligt och bevittnat kontrakt skall upprättas, därefter skall överlåtelsen inom en vecka, via annons, kungöras i en ortstidning, och slutligen skall köpehandlingarna ges in till Kronofogden för registrering inom åtta dagar.

Genomförs dessa steg uppnås skydd mot exekution trettio dagar efter köpet. Aktuell lag hittar Du http://www.lagen.nu/1845:50_s.1

En lite enklare metod är att nyttja ett s.k. äganderättsförbehåll. Detta innebär lite förenklat att äganderätten till en vara inte övergår till köparen förrän köpeskillingen är till fullo erlagd.

Detta innebär i Ditt fall att Din far måste köpa bilen av säljaren, för att senare överlåta den vidare till Dig. Mellan er måste ett särskilt köpeavtal upprättas, där det tydligt skall framgå att din far förbehåller sig äganderätten till bilen tills dess den är till fullo betald.

Avtalet måste vidare förbjuda Dig att vidareförsälja, bearbeta eller på annat sätt förfoga över bilen, på ett sådant sätt att den inte i oförändrat skick kan återlämnas förrän den är slutbetald.

Äganderättsförbehåll regleras i Köplagen 54 § 4 st, som Du hittar http://lagen.nu/1990:931#P54

Med vänlig hälsning

David KarlssonRådgivare