FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/12/2007

Köparens undersökningsplikt.

Jag har sålt min bostadsrätt och nu (1 vecka efter tillträdesdatum) klagar köparen på städningen och att tvättmaskinen inte fungerar. De saker han klagar på ang. städningen VET jag att de är gjorda men hur ska jag kunna bevisa det? Tvättmaskinen är 10 år gammal och för mig har den alltid fungerat. Nu har han inte provkört den utan säger att det inte går att ställa in temperaturen. Vad kan han komma med för krav? han vill ha 1600 för tvättmaskinen och att jag åtgärdar den städning han inte är nöjd med. Är han tvungen att specificera vad han inte är nöjd med t ex smulor i skåp och inte bara dåligt städat skåp? Jag, och mäklarens jurist menar att 700-800 kr är rimligt. Är jag tvungen att bevisa att jag städat och hur? han har ju bott i huset drygt 1 vecka nu.

Lawline svarar

Hej! Vid köp av bostadsrättslägenheter tillämpas om inget annat avtalas Köplagen, KöpL, som du hittar http://lagen.nu/1990:931. Köparen har enligt i KöpL omfattande undersökningsplikt, och får i regel inte senare åberopa som fel något som köparen borde ha märkt vid en noggrann undersökning. Om köparen inte fullgör sin undersökningsplikt kan köparen i regel inte åberopa fel över huvudtaget. Inom svensk processrätt är det i praktiken ofta den part som påstår något som åläggs att bevisa att det som parten påstår stämmer, men undantag finns. Detta innebär att om köparen av din bostadsrätt anser att den inte är städad så måste han dels specificera på vilket sätt som städningen var bristfällig samt kunna presentera bevisning om att det han påstår stämmer. Om köparen hade eller borde ha upptäckt den påstådda bristen i städningen om han hade undersökt saken ordentligt innan han köpte din lägenhet kan han som regel inte efteråt åberopa att städningen är bristfällig. Samma sak gäller tvättmaskinen, den är tio år gammal. Det borde vara ganska lätt för köparen att upptäcka. Om han hade frågor kring tvättmaskinen och vilket skick den var i kunde han ha frågat dig. Det är inte konstigt att det kan vara lite skavanker på en tio år gammal tvättmaskin. Skulle det bli en tvist, kan du alltid om du inte har vittnen eller andra bevis på att du hade städat lägenheten och att tvättmaskinen alltid har fungerat, begära att få bli hörd under sanningsförsäkran om huruvida du hade städat lägenheten eller inte samt att du inte har haft problem med tvättmaskinen. De krav som köparen skulle kunna komma med är kostnader för att städa lägenheten samt 1600 kronor för den trasiga tvättmaskinen. Han kan dock bara kräva ersättning för kostnaderna för den städning som är orsakad av din eventuella försummelse, vilket torde vara svårt för honom att bevisa om det har gått några veckor och han inte har städat lägenheten ännu. Med det kan vara tveksamt om köparen kan framställa några krav alls, eftersom köparen inte verkar har undersökt lägenheten ordentligt innan han köpte den. Om köparens krav totalt skulle vara mindre än ett halvt basbelopp bör du veta att om det blir en tvist som hamnar i domstol så kan du komma att få betala merparten av dina rättegångskostnader själv även om du ”vinner” målet. Med vänlig hälsning.
Fredrik HanssonRådgivare