Äktenskap och äktenskapsförords giltighet i USA?

Har gift mig i usa (Colorado) och skall nu ta ut skillsmässa. min man och jag har upprättat ett svenskt äktenskapsord och lämnat in det till tingsrätt. Nu undrar jag måste ansöka om skillsmässa både i usa och sverige? Gäller svenskt äktenskapsförord även i usa???

Jätte tacksam för svar....

Lawline svarar

Hej!

För att kunna löse er fråga måste man titta på vad USA:s lagar säger på området dvs. vad som krävs för att äktenskap samt äktenskapsförord ska vara giltigt där.Dessutom kan det vara olika regler som gäller i respektive stat. Det kan vara så att det krävs något ytterligare eller att deras regler stämmer överens med svensk rätt eftesom våra rättssystem är ganska lika.Men vi på lawline kan tyvärr inte ge ett enhetligt svar på detta, då det rör utländsk rätt och vi endast inriktar oss på svensk.Jag råder dig därför att vända dig till en praktiserande jurist på området internationell privaträtt som kan hjälpa dig istället.

Lycka till!

Vänligen

Rådgivare