FrågaARBETSRÄTTA-kassan 16/12/2007

Avgift till a-kassa.

Jag liksom säkert många andra har fått en betalningspåminnelse att jag ska betala medlemsavgiften för 2007-01-01--2007-03-31 då jag fortfarande ansågs vara medlem eftersom jag inte blivit utregistrerad från a-kassan trots att jag skickat in en sådan anmälan i dec 06. Jag antar att anmälan aldrig kom fram eller att den ignorerades av a-kassan. Hur som helst undrar jag nu har de rätt att så här långt i efterhand kräva medlemsavgift för dessa månader, jag har ju "straffat ut mig" genom att de inte registrerat min anmälan....och jag har tidigare fått brev där det klart och tydligt står att man kan straffa ut sig utan att man ska behöva betala medlemsavgiften, det är först från juli 07 som regeringen har kommit med nya direktiv och det känns som att det är inte mitt problem då jag redan blivit utskriven som medlem i a-kassan då de nya direktiven kom. Hur ska jag kunna bevisa att jag skickat in en utträdes anmälan, de kräver ju orginal dokument vilket innebär att jag inte kan skriva ut en ny som gäller retroaktivt från dec 06 eller?. Jag har tyvärr förlorat dokumentet efter en hård disk crash.... Krångligt att skriva ned frågan men jag hoppas ni förstår mitt resonemang. Tacksam för hjälp innan den 30/11 då 993:- ska betalas!

Lawline svarar

Ett medlemskap i en a-kassa ska sägas upp skriftligen enligt 40 § Lag (1997:239) om arbetslöshetskassor som du hittar http://www.lagen.nu/1997:239. Enligt 45§ samma lag, anses en medlem som betalat medlemsavgiften på tre månader ha trätt ur kassan. Under den perioden av tre månader som du inte betalade medlemsavgiften ansågs du fortfarande vara medlem i a-kassan och därmed skyldig att betala avgiften.

Det tar tio för en fordran av den här typen att preskriberas tio år, vilket betyder att kassan har rätt att kräva in avgiften. Du säger att du har sänt in en ansökan om utträde ur a-kassan i början av december 2006. Eftersom du inte kan bevisa att du har sänt in din ansökan om utträdde ur a-kassan är jag rädd att du i det här fallet inte har något annat val än att betala.

Med vänliga hälsning.

Fredrik HanssonRådgivare