Preskriberade p-böter

varför kräver inte inkassobolaget in min p-bot från -93.,men ringer och kräver att jag ska betala den,,vilket jag sagt att jag inte har någonkännedom om..o sedan händer inget mer,jag har sagt att dom får gärna kräva in dom med hjälp av fogden,känns olustigt då räntorna ökar,,kan domplötslgt kräva in dom? efteralla dessa år?jag har bet dombevisa boten,,sp betalar jag,,men dom vill att jag ska avbetala dom. skumt

Lawline svarar

Om det inte finns en dom eller ett betalningsföreläggande från kronofogden på denna kontrollavgift så är den preskriberad och behöver inte betalas. Se Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 9 § som du hittar http://lagen.nu/1984:318 .

Om det inte är ett välkänt företag är risken stor att det rör sig om ett bedrägeriförsök. Det finns i så fall ingen felparkering utan allt är påhittat.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare