FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2007

Ogiltigt lång provanställning

Jag är anställd hos en kommun som sedan många år till baka. För cirka 8 månader fick jag en provanställning på ett annat jobb inom samma kommun Provanställningen har förlängts i flera omgångar och är nu alltså uppe i ca:8 månader. Har jag då rätt att få en tillsvidareanställning med den nya befattningen eller kan jag bli tvingad att gå tillbaka till den gamla befattningen?

Lawline svarar

Lagen om anställningsskydd (LAS) finner du http://lagen.nu/1982:80 Enligt 4 § är tillsvidareanställning huvudregeln men lagen uppställer ett antal situationer där avtal om tidsbegränsad anställning får träffas. Träffas i annat fall ett sådant avtal, kan arbetstagaren på det sätt som anges i 36 § få domstols förklaring att avtalet skall gälla tills vidare. En form av tillåten tidsbegränsad anställning är provanställning enligt 6 §. En sådan anställningsform får ha en prövotiden på högst sex månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. Det är alltså inte tillåtet att på så sätt som din arbetsgivare gjort förlänga en provanställning till 8 månader, under förutsättning att din provanställning avsett samma befattning under de 8 månaderna. Du kan då enligt 36 § vända dig till arbetsdomstolen som då kommer att förklara att anställningsavtalet ska gälla tills vidare. 39 § stadgar att om en arbetsgivare vägrar att rätta sig efter en dom, varigenom en domstol har förklarat att en tidsbegränsad anställning skall gälla tills vidare, skall anställningsförhållandet anses som upplöst. Arbetsgivaren skall för sin vägran betala skadestånd till arbetstagaren. Beräkningen av skadeståndet framgår av samma lagrum. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare